Strikk til premature.

Det fins flere sykehus som trenger hjemmestrikkede klær til premature og syke barn.

Jeg kan være med å samle inn til Nyfødt intensiven ved Haugesund sjukehus. Send meg en mail på margrethevaage@gmail.com

Må ha det inn en godt tid før 1 juni. Da er nemlig dagen vi leverer det til sykehuset. :)

Ta en titt innpå disse sidene, om hvor andre plasser man kan sende og for oppskrifter:

Strikkeverden NFI prosjekt

Prematur-strikk

Godhjerta

www.amandaprosjektet.org

Hvorfor: Nyfødte – premature trenger å holde varmen skikkelig. Hjemmestrikkede (eller -heklede) plagg blir svært godt mottatt på nyfødtavdelingene. Helst i babyull, men alt er velkomment. Alle plaggene fryses før bruk.
Det trengs: sokker, votter, luer og tepper.
Størrelser: De minste premature på en knapp kilo barn (som Som mønster til de minste størrelsene kan du bruke dukkeklær.
Teppene skal være små, ca et A3 ark. (dobbelt A4 ark) Teppene blir brukt oppå babyene for å lune dem, ikke for å pakke dem inn.

OPPSKRIFTER:

Sokker:

prematursokker-oppskrift.html

Luer:

lage-noe-til-de-premature.html

Prematur-sokk m/sko:

prematur-sokk-msko.html

Prematur teppe:

oppskrift-prematurteppe.html

Teppe:

p-veg-helseteppe

Enkelt Teppe:

Legg opp 3 masker og øk 1 maske i hver side på annenhver pinne. Ikke glem kantmaske
Når første nøstet er ferdig strikket, feller du 1 maske i hver side på annenhver pinne, til du har 3 masker igjen, fell av disse.

Eller:
Legg opp ca 100 masker, strikk rillestrikk til du er ferdig med de to nøstene (eller 45-60cm), og fell av

1 thought on “Strikk til premature.”

  1. Hei!sitter med en go del nepal drops garn og lurer på om det kan brukes til prematurstrikk eller om det blir fortykt😊